“Γιατί πιστεύουμε ότι η ανάπτυξη πρέπει να είναι προϊόν σοβαρού σχεδιασμού, αφού η αγορά από μόνη της δεν μπορεί να δώσει το σωστό προσανατολισμό. Γιατί πιστεύουμε ότι προϋπόθεση μιας δίκαιης και δημοκρατικής κοινωνίας, είναι η δίκαιη ανακατανομή. Το προϊόν της ανάπτυξης, ο νέος πλούτος που εμείς διαμορφώνουμε και αναπτύσσουμε, η νέα γνώση, οι νέες ευκαιρίες, πρέπει να κατανέμονται με δίκαιο τρόπο. Γιατί η ρήση «σοσιαλισμός ή βαρβαρότητα» είναι επίκαιρη σήμερα στον πλανήτη μας, όσο ποτέ άλλοτε”.

"ΔΙΑΒΑΤΗ ΔΡΟΜΟΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ,ΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΤΟΝ ΦΤΙΑΧΝΕΙΣ ΠΡΟΧΩΡΩΝΤΑΣ..."

26 Νοεμβρίου 2009

Νέα Διοικητική καί εκλογική αρχιτεκτονική.

Αλλάζει ριζικά μέσα στους επόμενους δύο μήνες η διοικητική και εκλογική δομή της χώρας. Η Ελλάδα διαιρείται σε 10-15 διοικητικές περιφέρειες και 180 μονοεδρικές εκλογικές περιφέρειες. Παραμένει το πριμ των 40 εδρών για το πρώτο κόμμα, αλλά καταργούνται ο σταυρός προτίμησης στις βουλευτικές εκλογές και το ποσοστό του 42% στις αυτοδιοικητικές.
Οι δήμοι συνενώνονται και μειώνονται σε λιγότερους από 500, ενώ οι ευρύτερες αστικές περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης μετατρέπονται σε αυτόνομες περιφέρειες-μητροπολιτικά κέντρα.
Στόχος των πολιτικών αυτών πρωτοβουλιών, που είχε εξαγγείλει προεκλογικά το ΠΑΣΟΚ, είναι η ευρύτερη δυνατή αποκέντρωση της εξουσίας και η καταπολέμηση του μαύρου πολιτικού χρήματος από την υπερσυγκέντρωση πόρων και υποψηφίων (όπως π.χ. συμβαίνει στη Β' εκλογική περιφέρεια της Αθήνας).
Η επιτροπή των συνταγματολόγων
που επεξεργάζεται τον νέο εκλογικό νόμο υιοθετεί, όπως αναμενόταν, ένα σύστημα που αντιγράφει το γερμανικό μοντέλο στα ελληνικά. Τα μέλη της επιτροπής προτείνουν τη διαίρεση της χώρας σε 180 μονοεδρικές περιφέρειες, οι οποίες με σχετική πλειοψηφία θα εκλέγουν, χωρίς σταυρό προτίμησης, ισάριθμους βουλευτές. Θα υπάρχουν δύο υποψήφιοι των κομμάτων σε κάθε μονοεδρική περιφέρεια. Ο πρώτος στη λίστα θα εκλέγεται βουλευτής με αναπληρωτή τον δεύτερο.
Οι υπόλοιποι 120 βουλευτές θα εκλέγονται από τις ευρύτερες περιφέρειες με ξεχωριστή λίστα υποψηφίων ανάλογα με τα εκλογικά ποσοστά των κομμάτων. Ο συνολικός αριθμός των βουλευτών τους θα καθορίζεται ωστόσο από το όριο αναλογικότητας του εκλογικού νόμου. Εάν ξεπερνούν το όριο δεν θα εκλέγουν βουλευτές από την περιφέρεια.
Στόχος και του νέου εκλογικού συστήματος είναι να διατηρηθεί το ποσοστό εκπροσώπησης που καθόρισε ο νόμος Σκανδαλίδη (ο οποίος πριμοδοτεί το πρώτο κόμμα με 40 έδρες).Ετσι, για να σχηματίσει αυτοδύναμη κυβέρνηση ένα κόμμα θα πρέπει να συγκεντρώνει και με το νέο σύστημα ποσοστό τουλάχιστον 40% στο σύνολο της χώρας.
Ενα από τα ερωτηματα είναι πώς θα καθορίζουν τα κόμματα τις λίστες των υπό εκλογή βουλευτών, αφού θα έχει καταργηθεί ο σταυρός. Μέχρι τώρα αυτό γίνεται συνήθως συγκεντρωτικά από τον πρόεδρο και τα όργανα που εκείνος ελέγχει. Ισως η εξέλιξη αυτή αποτελέσει αφορμή για μια γενικευμένη δημοκρατική εσωτερική λειτουργία των κομμάτων εξουσίας, απαντούν με νόημα μέλη της επιτροπής.
Στο ερώτημα εάν θα υπάρχει διπλή ψήφος, άλλη για τη μονοεδρική και άλλη για την περιφέρεια, όπως συμβαίνει στη Γερμανία, η επιτροπή φαίνεται να καταλήγει στην εκδοχή της ενιαίας ψήφου, η οποία θα μετρά και στις δύο κάλπες. Υπό συζήτηση είναι ακόμη το πλαφόν του 3% για την είσοδο ενός κόμματος στη Βουλή.
Τα μέλη της επιτροπής θεωρούν ότι ταυτόχρονα με το νέο εκλογικό σύστημα θα πρέπει να καθοριστούν και τα όρια των μονοεδρικών περιφερειών, ώστε να μη γίνουν αντικείμενο διελκυστίνδας και μακρών αντιπαραθέσεων μεταξύ των σημερινών βουλευτών (κάτι που προεβλέπεται ιδιαίτερα στη Β' Αθηνών όπου εκλέγονται 42 βουλευτές).
Εάν η Ν.Δ. υιοθετήσει το νέο εκλογικό σύστημα, τότε αυτό θα εφαρμοστεί άμεσα από την επόμενη εκλογική αναμέτρηση. .
Η διοικητική αναδιάρθρωση της χώρας, όπως όλα δείχνουν, θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες του νέου εκλογικού νόμου.
Το σχέδιο προβλέπει 10-15 περιφέρειες έναντι 13 που υπάρχουν σήμερα. Η αρχή που υιοθετείται για τη νησιωτική Ελλάδα είναι: κάθε νησί και δήμος, αλλά αφορά προφανώς τα μικρά σε μέγεθος νησιά.
Η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση θα προκύψει από συνενώσεις των σημερινών νομαρχιών που θα αποτελούν πλέον διοικητικές μονάδες μέσα στην περιφέρεια.
Ο επικεφαλής ή πρόεδρος της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης θα εκλέγεται όπως ο σημερινός δήμαρχος, σε ξεχωριστή δηλαδή κάλπη από την εκλογή των μελών του περιφερειακού συμβουλίου. Η εκλογή του θα γίνεται με ποσοστό 50% συν ένα, γεγονός που σημαίνει ότι καταργείται οριστικά το ποσοστό του 42% για εκλογή από τον πρώτο γύρο.Στο τελικό σχέδιο υπάρχει πρόβλεψη για εγγυημένη εκπροσώπηση όλων των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων στο νέο αιρετό περιφερειακό συμβούλιο.
Οι περιφέρειες, ως ΝΠΔΔ, θα έχουν αυξημένες αρμοδιότητες σε σχέση με τις αρμοδιότητες των σημερινών νομαρχιακών .

23 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

"Ετσι, για να σχηματίσει αυτοδύναμη κυβέρνηση ένα κόμμα θα πρέπει να συγκεντρώνει και με το νέο σύστημα ποσοστό τουλάχιστον 40% στο σύνολο της χώρας"

Δεν είναι απαραίτητο να είναι 40%, μπορεί να είναι πολύ λιγότερο. Αν το πρώτο κόμμα επικρατήσει σε 120 μονοεδρικές (με μία ψήφο διαφορά από το δεύτερο) ακόμη και με ποσοστό 30% στο σύνολο της χώρας έχει άνετη απόλυτη πλειοψηφία 160+ εδρών (η άνεση θα εξαρτηθεί από το πως θα δίνεται το bonus των 40 εδρών)

Ανώνυμος είπε...

Ενα από τα ερωτηματα είναι πώς θα καθορίζουν τα κόμματα τις λίστες των υπό εκλογή βουλευτών, αφού θα έχει καταργηθεί ο σταυρός.

Δυστυχώς, και εδώ, δεν υπάρχει τόλμη. Θα μπορούσε κάθε κόμμα στη μονοεδρική να προτείνει δύο ή και τρεις υποψηφίους και να υπάρχει ενιαίο ψηφοδέλτιο όπου οι ψηφοφόροι σταυρώνουν τον υποψήφιο της προτίμησής τους.

Έτσι, στο τοπικό επίπεδο μπορεί να ψηφίζουν βουλευτή (που μπορεί να ανήκει στο κόμμα Χ) και στο επίπεδο της περιφέρειας κόμμα (που μπορεί να είναι το κόμμα Ψ). Αυτό και αν θα ήταν τομή, αλλά τολμούν;

Ανώνυμος είπε...

Σκεφτείτε πάντως τι είδους πολιτικές εξελίξεις ευνοεί η παρατήρηση που έκανα στο πρώτο σχόλιο...

citizen είπε...

Ο συνολικός αριθμός των βουλευτών κάθε κόμματος θα καθορίζεται από το όριο αναλογικότητας του εκλογικού νόμου. Εάν ξεπερνούν το όριο δεν θα εκλέγουν βουλευτές από την περιφέρεια. Γι'αυτό απαιτείται το 40% γιά την αυτοδυναμία.Αυτά όλα,πάντα κατά την πρόταση.

Ανώνυμος είπε...

"Εάν ξεπερνούν το όριο δεν θα εκλέγουν βουλευτές από την περιφέρεια."

Σίγουρα; Δε νομίζω πως έχει αναφερθεί τέτοια ρήτρα πουθενά (πέραν του ότι είναι καταφανώς άδικη).

Επίσης υπάρχει και το bonus των 40 εδρών. Δεν θα δίνεται αυτό αν το ποσοστό είναι κάτω του 40% πανελλαδικά; Πάλι δεν το λέει κανείς.

Εξ ορισμού, πλειοψηφικό σύστημα με μονοεδρικές μπορεί πολύ εύκολα να οδηγήσει σε άνετες πλειοψηφίες με χαμηλά ποσοστά. Σκεφτείτε τι εξελίξεις ευνοεί κάτι τέτοιο.

citizen είπε...

"Εάν ξεπερνούν το όριο δεν θα εκλέγουν βουλευτές από την περιφέρεια."
Το προβλέπει η πρόταση της επιτροπής των συνταγματολόγων.Το τι θα ψηφισθεί τελικά θα το δούμε.

Ανώνυμος είπε...

@citizen

Τα μαθηματικά τους δεν είναι καλά :)

Ο αριθμός των εδρών (σε σχέση με το ποσοστό) μπορεί να ξεπεραστεί μόνο με τις μονοεδρικές. Τι θα κάνουν τότε; Θα δίνουν τη μονοεδρική στο δεύτερο;

Π.χ., το πρώτο κόμμα στη χώρα συγκεντρώνει 30% πανελλαδικά και κερδίζει 150 από τις 180 μονοεδρικές. Αυτό αντιστοιχεί σε περισσότερο από 90+40 το bonus που είναι οι έδρες που του αντιστοιχούν σε σχέση με το πανελλαδικό ποσοστό.

citizen είπε...

120 βουλευτές θα ελέγονται από τις ευρύτερες περιφέρειες με ξεχωριστή λίστα υποψηφίων ανάλογα με τα εκλογικά ποσοστά των κομμάτων. Σύμφωνα με τη νέα εκλογική αρχιτεκτονική, τα δύο μεγάλα κόμματα καθώς υπερτερούν σε ψήφους θα εκλέγουν κυρίως βουλευτές στις μονοεδρικές περιφέρειες. Ο συνολικός αριθμός των βουλευτών τους θα καθορίζεται ωστόσο από το όριο αναλογικότητας του εκλογικού νόμου. Εάν ξεπερνούν το όριο δεν θα εκλέγουν βουλευτές από την περιφέρεια.

Ανώνυμος είπε...

Εαν το πρώτο κόμμα κερδίσει 151 μονοεδρικές εξασφαλίζει πλειοψηφία στη βουλή ανεξαρτήτως ποσοστού πανελλαδικά.

Από την άλλη υπάρχει αδικία στο ότι το κόμμα που κυριαρχεί στις μονοεδρικές τιμωρείται στις ευρύτερες περιφέρειες.

Τέλος πάντων. Πριν δούμε τις οριστικές ανακοινώσεις (και από την πηγή όχι από δημοσιογραφικές πληροφορίες) δεν μπορούμε να μιλήσουμε συγκεκριμένα.

Πάντως, οι μονοεδρικές περιφέρειες ευνοούν εξελίξεις που μπορεί να οδηγήσουν σε μελλοντικό σκηνικό με ΠΑΣΟΚ1, ΠΑΣΟΚ2, ΝΔ1, ΝΔ2.

citizen είπε...

Συμφωνώ πρέπει να περιμένουμε γιά την επίσημη πρόταση.Σε κάθε όμως περίπτωση μείζων θέμα είναι ο τρόπος που τα κόμματα θα επιλέγουν τους υποψηφίους βουλευτές.Ο κίνδυνος δημιουργίας σκληρών προσωποπαγών κομμάτων είναι εμφανής.

Ανώνυμος είπε...

@citizen

Λογική η ανησυχία και συμφωνώ. Θα ήθελα στο τοπικό επίπεδο οι πολίτες να έχουν πλήρη ελευθερία να ψηφίζουν όποιον θέλουν και η ψήφος τους να είναι αποδεσμευμένη από κόμμα (που μπορεί να ψηφίζουν για την περιφέρεια).

Από την άλλη όμως, 180 μονοεδρικές σημαίνει πως κάθε περίπου 40-50 χιλιάδες ψηφοφόρων εκλέγουν βουλευτή. Άτομα με απήχηση και ερείσματα σε τοπικές κοινωνίες θα μπορούν ευκολότερα να εκλεγούν και επομένως δεν θα έχουν ανάγκη την εύνοια του κάθε επίδοξου Βασιλιά Ήλιου.

Μουργκάνα είπε...

Μα σαφώς αυτό που λέει ο citizen είναι το θέμα. Εάν η λίστα είναι τύπου επικρατείας τι εμποδίζει τον εκάστοτε αρχηγό κόμματος να βάζει πρώτους στη λίστα του κάθε νομού αυτούς που γουστάρει και όχι αυτούς που είναι άξιοι?

Αλήθεια στη γερμανία τι κάνουν με αυτό το θέμα?

citizen είπε...

Γιά τις μονοεδρικές συμφωνώ.Γιά την διπλή ψήφο δεν έχω πεισθεί.

July είπε...

Το γεγονός πως η επιτροπή έχει πάρει γραμμή για το τί θέλει ο αρχηγός να πετύχει μέσα απ΄ αυτή την "μεταρύθμιση" φαίνεται απο το ότι δεν μιλάνε για τις δύο ασφαλιστικές δικλείδες που έχει το γερμανικό σύστημα απέναντι στην αυθαιρεσία του αρχηγού. Μία είναι η διπλή ψήφος ( άλλο κόμμα, άλλο βουλευτή) και ή άλλη της ανατροπής της λίστας μέσα απο την διαγραφή υποψηφίου. Δηλαδή ο ψηφοφόρος μπορεί να ανατρέψει την λίστα του αρχηγού

Ανώνυμος είπε...

@citizen

Τo γερμανικό εκλογικό σύστημα χρησιμοποιεί τη διπλή ψήφο. Επίσης για να εξομαλύνει τα προβλήματα που επεσήμανα νωρίτερα (π.χ. το πρώτο κόμμα κερδίζει μεγάλο αριθμό μονοεδρικών) μπορεί να δίνονται επιπλέον έδρες σε κόμματα που δεν εξασφαλίζουν τον αριθμό εδρών που τους αναλογεί με βάση το ποσοστό τους. Στην Ελλάδα το Σύνταγμα περιορίζει το μέγιστο αριθμό εδρών σε 300, άρα αυτό δεν γίνεται.

Ανώνυμος είπε...

@july

"ή άλλη της ανατροπής της λίστας μέσα απο την διαγραφή υποψηφίου. Δηλαδή ο ψηφοφόρος μπορεί να ανατρέψει την λίστα του αρχηγού"

Δηλαδή; Απ όσο γνωρίζω, η ψήφος για την περιφέρεια απλά ψηφίζει λίστα, τίποτα άλλο (φυσικά, άλλη η γερμανική πολιτική κουλτούρα και άλλη η ελληνική)

Βικτωριανός είπε...

Δεν καταλαβαίνω γιατί να καταργηθεί ο σταυρός, οποιαδήποτε νεα διαδικασία τον αντικαταστήσει θα περιορίσει τελικά την δυνατότητα του πολίτη να αποφασίσει για τα μέλη του κοινοβουλίου, τελικά θα γεμίσουμε παρατρεχάμενους όπως λέει και ο λαός

babis o flou είπε...

Πολύ ενδιαφέρουσα η συζήτησή σας, αλλά εδω ο κόσμος χάνεται..
Το νέο εκλογικό σύστημα θα εφαρμοσθεί πιθανότατα στις μεθεπόμενες εκλογές και ο ΓΑΠ θα το χρησιμοποιήσει για να εξαφανίσει και τους υπόλοιπους απο το ΠΑΣΟΚ.

ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ είπε...

Αν συμφωνήσει καί η Ν.Δ.,θα ισχύσει από τις επόμενες εκλογές ο νέος εκλογικός νόμος.

Μουργκάνα είπε...

Και αν μη τι άλλω θα ναι και ευκαιρία για τον Σαμαρά να καθαρίσει και αυτός από μερικούς που θα του την δίνουν. Μάλλον έτσι πάμε.

Ανοιχτές διαδικασίες για τον πρόεδρο και εκλογή από τη βάση, ανοιχτές διαδικασίες και για τους βουλευτές της λίστας. Να στήνονται κάλπες και μέλη και φίλοι να επιλέγουν τον υποψήφιο της αρεσκείας τους. Συμμετοχική δημοκρατία στα πάντα.

ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ είπε...

Καί όποιος μπορεί να κουβαλήσει περισσότερους κερδίζει?Γιατί τότε θα μιλάμε γιά μεταφερόμενη συμμετοχική δημοκρατία.

Μουργκάνα είπε...

Έτσι δεν είναι και τώρα με το σταυρό? Όποιος έχει περισσότερους κερδίζει ;)

Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος δηλαδή ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ για την επιλογή των υποψηφίων για το συγκεκριμένο σύστημα εκλογών?

ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ είπε...

Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος δηλαδή ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ για την επιλογή των υποψηφίων για το συγκεκριμένο σύστημα εκλογών?
Ο καλύτερος-ίσως-τρόπος,είναι εκείνος που θα συνδέει την μαζική έγκριση στο περιβάλλον ενός βαθύτατα δημοκρατικού θεσμού.Καί αυτό απαιτεί όρους,κανόνες,κριτήρια.Καί πάνω απ'όλα σαφή πολιτική βούληση γιά το τι είδους καί ποιάς ποιότητας βουλευτές επιθυμούμε να έχουμε.